Jak projektować intuicyjne strony internetowe?

Chcesz zdobyć zaangażowanych i lojalnych użytkowników swojej witryny? Przy obecnej konkurencji i rosnącym oczekiwaniom względem serwisów nie jest to proste zadanie. Do kwestii, których nie możesz pominąć, projektując skłaniającą do odwiedzin stronę, należy na pewno intuicyjność jej użytkowania. Ale co czyni serwis intuicyjnym, a inaczej mówiąc, bezproblemowym i przyjaznym w obsłudze? Przeczytaj artykuł i zobacz – we  wpisie podpowiadamy, jak projektować strony, które wywołają w użytkownikach wyłącznie dobre emocje i nie utrudniają, tylko upraszczają im działania.

W jaki sposób rozumieć intuicyjność serwisu?

Intuicyjność strony internetowej odnosi się do tego, na ile łatwo i naturalnie użytkownicy mogą z niej korzystać bez potrzeby wyjaśnień – znaleźć potrzebne informacje, wybrać odpowiednie produkty i je zamówić, zapisać się do newslettera czy wykonać jakiekolwiek inne działanie. Na intuicyjność składa się między innymi prostota nawigacji, dlatego menu i struktura serwisu powinny być logiczne i przewidywalne, umożliwiające łatwe znalezienie najważniejszych sekcji, takich jak kontakt, oferta czy pomoc. Inną ważną kwestią jest na przykład przewidywalność, która oznacza, że każde działanie użytkownika na stronie powinno prowadzić do logicznego wyniku. Wszelkie niezrozumiałe elementy, niezgodne z charakterystyką obecnie projektowanych stron internetowych mogą zaburzyć intuicyjność witryny.

Narzędzia do badania intuicyjności strony

Na początku warto zbadać, na ile strona pozostaje intuicyjna w danym momencie swojego rozwoju. W tym celu sięgnij po różne metody czy narzędzia do  śledzenia działań użytkowników w serwisie. Testy użyteczności na przykład pozwolą na obserwację tego, w jaki sposób prawdziwe osoby korzystają z Twojej witryny. Przeprowadzisz je na żywo bądź za pomocą platform online. Kolejną metodą badania intuicyjności jest stworzenie map cieplnych z użyciem takich narzędzi jak Hotjar lub Crazy Egg. Dzięki nim prześledzisz, gdzie użytkownicy klikają i zatrzymują uwagę, przewijając stronę. Mapy cieplne to sposób na zrozumienie, które elementy w serwisie przyciągają uwagę, a które są ignorowane. Innym przydatnym narzędziem jest Tobii Pro służące do śledzenia ruchu gałek ocznych. Z jego pomocą zbadasz, na co użytkownicy patrzą w pierwszej kolejności, co angażuje ich wzrok, a co nie.

Narzędzia do badania intuicyjności strony

Podstawy intuicyjnej witryny

Co jest najważniejsze dla intuicyjnej, niesprawiającej kłopotów podczas korzystania strony internetowej? Oto kilka istotnych kwestii:

  • Logiczna nawigacja – przede wszystkim trzeba zapewnić zrozumiałą i spójną nawigację z dobrze zaplanowanym menu, które w czytelny, przemyślany sposób prowadzi do najważniejszych sekcji. Nie bez znaczenia pozostaje korzystanie z powszechnie znanych wzorców, takich jak umieszczenie w lewym górnym rogu logo przenoszącego na stronę główną, a także zastosowanie łatwo identyfikowalnych ikon.

  • Widoczność działań – użytkownicy powinni zawsze wiedzieć, gdzie się znajdują i jakie mają możliwości. Właściwe oznaczenia linków i przycisków oraz zastosowanie tak zwanych breadcrumbs ułatwia im orientację na stronie i sprawia, że wiedzą, ile kroków dzieli ich od ukończenia jakiegoś zadania.

  • Dostępność – ważnym aspektem intuicyjności jest dostępność serwisu dla osób z niepełnosprawnościami. Strona powinna być zaprojektowana w taki sposób, by mogły z niej bez przeszkód korzystać osoby z rozmaitymi ograniczeniami, wzrokowymi czy ruchowymi. Osiągniesz to za pomocą odpowiedniego kontrastu, poprawnych opisów elementów graficznych oraz kompatybilności z czytnikami ekranu.

  • Przemyślany UX writing – teksty na stronie internetowej, szczególnie te opisujące działania użytkownika, powinny wyróżniać się klarownością. Warto, by komunikaty na przyciskach i instrukcje zostały napisane w prosty, zrozumiały dla odbiorców sposób, tak by po wyborze, kliknięciu danego elementu wiedzieli oni, co się wydarzy.

Jeśli zależy Ci na tym, by użytkownicy nie porzucali Twojej strony internetowej, ale na nią wracali, intuicyjność stanowi jedną z ważniejszych kwestii, o które musisz zadbać. Stawiając na przemyślany pod względem prostoty użytkowania design, wyróżnisz się wśród konkurentów i zbudujesz zaufanie odwiedzających. Jeżeli potrzebujesz specjalistów od projektowania stron internetowych w Lublinie, możesz sprawdzić ofertę agencji IBIF.PL: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe. Pracujący w niej eksperci wykonają dla Ciebie i Twojego biznesu w pełni intuicyjną witrynę.

Artykuł sponsorowany

Redakcja e-metro